Kiteszem, mert nagyon lényeges téma. Még ma jön az én előadás videóm előzetese (épp most töltöm fel).
Modern nevelés, ősi elvek alapján
Ősi Tudás megjelenésének lehetőségei a mai pedagógiában
Az előadás tervezett tartalmából vázlatosan
Ebben az előadásban nem elszigetelten esik szó régi oktatási-nevelési módszerekről, és külön a mai oktatásról. Különösen nem múltidézőnek szánom, elmerengve a „régi szép idők” felett. Célom az, hogy bemutassam: hogyan lehet itt és most, óvodákban, iskolákban és otthon is, ezt az ősi tudást a tanítás szerves részeként alkalmazni. Mert lehet. Különösen a mi gyerekeinknél, akik erre (tudom, mert tapasztaltam!) általában nagyon fogékonyak - hiszen EMLÉKEZNEK…
Az előadás tartalmából:
1. Integráció, kompetencia, inkluzív nevelés – a „legújabb” fogalmakról, érthetően
Egymást követő áramlatok az oktatáspolitikában – és mit mond erről az ősi Tudás?
2. Fejlődéspszichológiai sajátosságok figyelembevétele, régen és ma
Ösztönösség vagy tudatosság, Egységlátás vagy határtudományok?
3. „Dióbél királyfi”, avagy az ész és a szív útja
A két agyfélteke és a harmónia
4. Figyelem-fényszóró, emlékezet-bánya, csend-barlang, szeretet-tenger
A tanulás belső feltételei
5. Padban matatók, tágranyílt szeműek, vájtfülűek
Érzékelési sajátosságok és típusok
6. „Vidámparki görbe tükrök”, fodrozódó vízfelszín
Önkép, önbizalom és tanulás
7. Világkép, világnézet, játékokon, dalokon, meséken keresztül
Miért lehet ez élet-halál kérdése, a megmaradás egyik feltétele?
8. „Hetedhét ösvény”, tízfokú létra és parancsolatok
Erkölcsi elvek megjelenése az oktatásban és a mindennapi életben
Ismerik-e ezeket és mit tartanak róluk a mai gyerekek?
9. A módszerekről
Mozgás, légzés, ellazulás, művészetek, játék, megfigyelés, beszélgetés
Módszertöredékek helyett – egységes Egészek
Utak befelé és fölfelé
10. Tűz, Víz, Föld, Ég, növények, állatok
A természet erői, „kint” és „bent”
„Falusi kis fürge ürgéknek” és „nagyvárosi aszfaltsün-gyerekeknek” egyaránt
11. Menedékek Táltospalántáknak, „másféleszűeknek”
Hogyan oldja meg a mai pedagógia a különleges képességű gyerekek képzését, és milyen megoldásokat meríthetünk a Hagyományokból?
12. Jelképek er(d)eje
(Csak érintőlegesen, és csak a pedagógiai vonatkozások, mert a következő előadásom témája éppen ez lesz)
Rovás és helyesírás
A számok csak mennyiségek?...
Utolsó kommentek